Vraag aan de belastingdienst
Van de week weer vol verbazing naar brieven van de belastingdienst gekeken. Ik zal het proberen duidelijk uit te leggen.
Een klant van mij kreeg op 18 mei jl. een vijftal (5!) brieven. Een over huurtoeslag 2014 die hij teveel had ontvangen. Brief nummer twee ging over huurtoeslag 2015, hetzelfde verhaal. En brief nummer drie en vier gingen over teveel ontvangen zorgtoeslag in 2014 en 2015. Het totaal bedrag stond op ruim € 1.400,- En graag binnen twee weken terug betalen! Waarom zo snel? Omdat jullie het al zolang hadden laten liggen soms?
Maar toen gingen we verder naar brief vijf op dezelfde datum gedateerd, er vanuitgaande dat wij ze op de goede volgorde hadden. Hierin wordt vermeld dat een deel al ingehouden is op zijn zorgtoeslag 2018. Misschien is het totaalbedrag dan toch geen € 1.400,-?
Ik ben heel wat tijd bezig geweest om alle verschillende beschikkingen in kaart te krijgen en te zien wat nu waar over gaat maar het werd er niet duidelijker op. Wat nu het eindbedrag is dat nog open staat is gewoon niet duidelijk. We gaan verder zoeken, bellen en inloggen, leuker kunnen we het niet maken maar lijkbaar ook niet makkelijker ☹.
Helaas kom ik vaak mensen tegen die niet gespaard hebben voor onvoorziene uitgaven en hebben geen € 1.400,- achter de hand. Ze schrikken en slaan op slot. Dan volgen de aanmaningen en zie je door de vele bomen (brieven) het bos echt niet meer. De problemen worden dan groter en groter.
Beste belastingdienst, kan dit niet eenvoudiger? In één brief een duidelijk overzicht van alle openstaande posten en verekeningen zodat er onder aan de streep één bedrag staat dat nog betaald moet worden? En met een beetje service gelijk de mogelijkheid tot een betalingsregeling aangeven? Jullie betaalden het tenslotte ook niet in een keer....