Blog Post

Vraag aan de belastingdienst

  • door Claudia Klokkemeijer
  • 18 sep, 2018

Leuker kunnen we het niet maken....

Vraag aan de belastingdienst

Van de week weer vol verbazing naar brieven van de belastingdienst gekeken. Ik zal het proberen duidelijk uit te leggen.

Een klant van mij kreeg op 18 mei jl. een vijftal (5!) brieven. Een over huurtoeslag 2014 die hij teveel had ontvangen. Brief nummer twee ging over huurtoeslag 2015, hetzelfde verhaal. En brief nummer drie en vier gingen over teveel ontvangen zorgtoeslag in 2014 en 2015. Het totaal bedrag stond op ruim € 1.400,- En graag binnen twee weken terug betalen! Waarom zo snel? Omdat jullie het al zolang hadden laten liggen soms?

Maar toen gingen we verder naar brief vijf op dezelfde datum gedateerd, er vanuitgaande dat wij ze op de goede volgorde hadden. Hierin wordt vermeld dat een deel al ingehouden is op zijn zorgtoeslag 2018. Misschien is het totaalbedrag dan toch geen € 1.400,-?

Ik ben heel wat tijd bezig geweest om alle verschillende beschikkingen in kaart te krijgen en te zien wat nu waar over gaat maar het werd er niet duidelijker op. Wat nu het eindbedrag is dat nog open staat is gewoon niet duidelijk. We gaan verder zoeken, bellen en inloggen, leuker kunnen we het niet maken maar lijkbaar ook niet makkelijker ☹.

Helaas kom ik vaak mensen tegen die niet gespaard hebben voor onvoorziene uitgaven en hebben geen € 1.400,- achter de hand. Ze schrikken en slaan op slot. Dan volgen de aanmaningen en zie je door de vele bomen (brieven) het bos echt niet meer. De problemen worden dan groter en groter.

Beste belastingdienst, kan dit niet eenvoudiger? In één brief een duidelijk overzicht van alle openstaande posten en verekeningen zodat er onder aan de streep één bedrag staat dat nog betaald moet worden? En met een beetje service gelijk de mogelijkheid tot een betalingsregeling aangeven? Jullie betaalden het tenslotte ook niet in een keer....

door Claudia Klokkemeijer 11 februari 2025
Digitaal vaardig genoeg, hoe kan financiële stress ontstaan
door Claudia Klokkemeijer 19 november 2024
Budgetcoach Klokkemeijer in de Denktank van Libelle
door Claudia Klokkemeijer 11 juni 2024
Waar gaat je geld heen, hoe krijg je dit inzichtelijk?
door Claudia Klokkemeijer 15 april 2024
Business coach dag voor de startende budgetcoach gewaardeerd door Kiwa met 6 PE punten
door Claudia Klokkemeijer 14 februari 2024
Hoe medewerkers de workshop ervaren
door Claudia Klokkemeijer 18 december 2023
In het nieuws, de loonstroken voor het nieuwe jaar geven meer netto loon maar geeft dit ook meer ruimte om bijvoorbeeld te sparen?
door Claudia Klokkemeijer 7 november 2023
Spaardoel bereiken door budgetplan duidelijk te hebben. Hoe doe je dat, waar begin je?
door Claudia Klokkemeijer 13 september 2023
Het is mooi als je als werkgever bepaalde diensten zoals telefonische helpdesk tot hele budgetcoachtrajecten aanbiedt aan je medewerkers, het is nog mooier als deze ook gebruikt worden door je medewerkers.
door Claudia Klokkemeijer 24 juli 2023
Toeslagen over 2022 kunnen tot en met september 2023 nog worden aangevraagd
door Claudia Klokkemeijer 28 maart 2023
CAO verhoging? Wijzig in je inkomen bij de toeslagen om problemen in de toekomst te voorkomen!
Meer posts
Share by: