Sommige mensen vragen zich soms af hoe het komt dat mensen in de financiële stress komen. Hieronder een klein persoonlijk voorbeeld van een stress verhogende situatie.
Sinds kort heb ik een nieuwe bankrekening. Dit is een gratis betaalrekening in Spanje. Deze heb ik eerst een tijdje naast mijn oude bankrekening mee laten lopen om te kijken of het prettig werkt. Nou ik kan je vertellen dat gaat prima. Mooie app, prima pinpas, gratis creditcard erbij en automatische overschrijvingen gaan prima. Gelijk ook maar een spaarrekening bij geopend.
Vandaag wilde ik de laatste overschrijvingen die nog automatisch van mijn oude rekening gaan overzetten naar mijn nieuwe. Dit zijn er niet veel met name de eenmalige (jaarlijkse) overschrijvingen.
Eén daarvan is die van mijn zorgverzekering. Dan denk je, dat kan nooit moeilijk zijn, ik ben digitaal vaardig genoeg om dit klusje te klaren. Ik open mijn laptop, log in en wil naar Bankrekening wijzigen. Dit zit wat verstopt maar na veel doorklikken toch gevonden.
Als het een buitenlandse bankrekening betreft moet je bellen. Geen probleem. Ik krijg een bandje, na vier keer een keuze te hebben gemaakt krijg ik te horen dat ik een sms ga krijgen met een link om te Whatsappen. Dat wil ik helemaal niet, ik wil iemand spreken. Maar helaas ze verbreken "gewoon" de verbinding. Lekkere service.
Dan toch maar de link uit de sms openen en ga ik Whatsappen. Dat werd een korte chat. Omdat het persoonlijke gegevens betreft, o ja joh, kan ze mij niet helpen en moet ik weer gaan chatten op de website. Iets met een kastje en een muur.
In de chat krijg ik weer hetzelfde antwoord als eerder, dat ik moet bellen naar dat nummer van al die keuzes om een sms te krijgen om te whatsappen. NEEE! In de chat doe ik uit de doeken welke stappen ik de afgelopen twee uur al heb genomen om deze wijziging door te geven. De muur wil mij terugsturen naar het kastje.
Gelukkig maken ze er een terugbelverzoek van en uiteindelijk als ik dan iemand aan de telefoon te spreken krijg wordt het toch nog allemaal opgelost.
Voor de organisaties misschien lekker goedkoop dat digitaliseren maar soms is het toch echt prettiger om met een persoon te praten die geen voorgeprogrammeerde antwoorden heeft maar meedenkt en het oplost. Dank mevrouw aan de andere kant van de lijn, voor uw geduld en het prettige te woord staan.
Als je geen betaalachterstanden hebt en weinig zorgen dan kan je zo’n verhaal als hierboven wel het hoofd bieden. Als je hoofd al vol zit met allerlei zorgen over of alles wel op tijd betaald kan worden en je niet weer herinneringen, of erger wilt ontvangen, dan geeft bovenstaande alleen maar onnodig meer stress. En soms zelf zoveel dat mensen het bijltje erbij neergooien. Ze stoppen met bellen en laten het op z’n beloop gaan. Met alle gevolgen die daar dan weer bij horen. Zo belanden mensen in een negatief spiraal.