Blog Post

Een week uit het leven van een budgetcoach

  • door Claudia Klokkemeijer
  • 13 sep, 2021

Deel 3

Werkzaamheden Budgetcoach
Deel 3 uit de serie: Een week uit het leven van een budgetcoach

Om een beeld te geven wat een budgetcoach zoal meemaakt hieronder een kleine omschrijving van mijn dagen en werkzaamheden.

Maandag: In de ochtend een online kennisbijeenkomst Summerschool van Schouders eronder: Sociaal ondernemen en werknemers met schulden. We gingen in gesprek met Martin Kniest, directeur van Matz Social en Marijke Honing, franchisenemer McDonalds Utrecht. Wat kun je als ondernemer doen om financiële problemen tijdig te signaleren, bespreekbaar te maken en aan te pakken? Goed om te horen dat zij er veel aandacht aan geven. Levert een win-win situatie op voor werkgever en werknemer. Zie hier https://www.youtube.com/watch?v=s7TSXfO7kLQ&t=7s  O.a om 12:30 hoor je mij een bijdrage leveren aan de kennisbijeenkomst.

In de middag een intake op het Zakenstation met een jongedame die nog thuis woont.  Haar ouders hebben mij ingeschakeld omdat zij zich zorgen maken of hun dochter zich wel genoeg realiseert wat er komt kijken bij het op jezelf gaan wonen. Deze zorgen van haar ouders zijn niet  geheel terecht blijkt tijdens deze intake. Dochter heeft al redelijk inzichtelijk wat er zou kunnen gebeuren, het is meer een kwestie van er vertrouwd mee raken.  Tevens zal er in het traject meegenomen worden dat haar huidige manier van omgaan met geld zal veranderen als zij zelfstandig is. Dit zal een kort traject worden maar wel leuk om iemand aan het begin van haar zelfstandigheid te mogen ondersteunen.

Dinsdag: In de ochtend weer een intake maar nu bij cliënt thuis. Deze dame werkt als operator en haar man is zelfstandige. Bij haar werkgever kwam een loonbeslag binnen en die had zij niet zien aankomen. Ze was positief verrast dat haar werkgever dit loonbeslag met haar besprak in plaats van te verwerken in de salarisadministratie zonder te informeren. Dan was het echt een grote en nare verrassing geweest bij de salarisbetaling. De intake begon met alleen mevrouw maar gelukkig schoof haar partner later in het gesprek ook aan. Zijn klus was iets uitgelopen vandaar zijn vertraging. Op dit moment is er geen overzicht hoeveel de eigen onderneming opbrengt en wat hij kan bijdragen in het privé budgetplan. Dit zal zeker een onderdeel van het budgetcoachtraject gaan beslaan. Ze zijn getrouwd en hebben een gezamenlijk financieel huishouden te runnen.

Eind van de middag naar Edam. Daar kreeg ik een afscheidsdiner aangeboden door mijn oud-collega's van de gemeente Edam-Volendam. Dit was uiteraard erg gezellig, lekker gegeten, bijgepraat en cadeautjes in ontvangst mogen nemen. Dank jullie wel allemaal! Waarschijnlijk gaan we elkaar in de toekomst wel weer tegenkomen, al is het alleen maar omdat ik vanaf 2022 in Edam woon :-).

Woensdag: De dag begonnen met mijn eigen administratie. De eerste van de maand is altijd factuurdag. Dus gelijk alles nalopen, welke uren heb je afgelopen maand gewerkt en welke zijn declarabel. Tevens de traject administratie van diverse projecten bijgewerkt en ook mijn privé administratie gelijk weer nagelopen.

In de middag een online bijeenkomst van de gemeente Dijk en Waard in samenwerking met Movisie. De bijeenkomst was  om te kijken hoe wij gezamenlijk de inrichting zien van client ondersteuning binnen gemeente Dijk en Waard. Hoe versterken wij de samenwerking gemeente, aanbieders en inwoners. Willen we formele (betaalde krachten) of informele (vrijwilligers) client ondersteuners? Dit werd een mooie discussie.

Donderdag: De ochtend begon met een huisbezoek in Schagen. We zijn al aardig op weg in dit traject en het leek erop dat het tegen het einde aan liep. Cliënt heeft mooie stappen gemaakt in haar gedrag maar door de wijzigingen in haar leven (nieuwe relatie) was er financieel gezien toch veel veranderd. Ze was dan ook weer in een paar oude valkuilen gestapt. Samen doorgesproken hoe dit was gebeurd en hoe zij denkt dit een volgende keer te voorkomen. Ze weet het wel maar er naar handelen is nog moeilijk zo nu en dan. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

In de middag een bijeenkomst van Huis van het werk - de impact van de veranderde samenleving. Dit keer niet online maar gewoon in het echt mensen ontmoeten. Dit was voor mij voor het eerst in lange tijd, erg fijn. Ook leuk om oude bekenden weer te spreken en te horen  hoe het ze gaat. Sprekers waren ir. Paul de Ruiter (Strategie en Executive Lecturer aan Universiteit Nyenrode), Gertjan de Waard (directeur HVC), Mireille Kaptein (directeur Kaptein) en Isabel Nagel-Dorrestijn (HR Business Partner Phillips). Inspirerende bijeenkomst met sprekers met een duidelijk verhaal, kijk niet alleen binnen je organisatie maar ook naar de wereld om je heen.

Vrijdag: Voorstel geschreven zodat cliënt deze nog voor het weekend ontvangt om te kijken of het op deze manier gecommuniceerd mag worden met haar werkgever. Diverse mailtjes afhandelen en een telefoongesprek voeren met een nieuwe cliënt. Via werkgever is zijn aanmelding binnen gekomen en er werd gelijk bij aangegeven dat dit spoed had. Client had namelijk bij zijn werkgever laten vallen dat hij zijn post niet meer opent. Voor aanstaande woensdag een afspraak in de agenda gezet. Dit kan niet wachten!

Dit was in een notendop hoe mijn week er ongeveer uitziet. Het blijft een zeer divers beroep zo. Volgende week druk met diverse huisbezoeken, voorbereidingen Workshop - maak je droom waar- voor een grote organisatie en uitzoeken hoe ik een online training kan gaan verzorgen.

Hieronder de links naar de vorige delen mocht je nog meer willen lezen over het leven van een budgetcoach.

Deel 1  van een week uit het leven van een budgetcoach

Deel 2 van een week uit het leven van een budgetcoach


door Claudia Klokkemeijer 19 november 2024
Budgetcoach Klokkemeijer in de Denktank van Libelle
door Claudia Klokkemeijer 11 juni 2024
Waar gaat je geld heen, hoe krijg je dit inzichtelijk?
door Claudia Klokkemeijer 15 april 2024
Business coach dag voor de startende budgetcoach gewaardeerd door Kiwa met 6 PE punten
door Claudia Klokkemeijer 14 februari 2024
Hoe medewerkers de workshop ervaren
door Claudia Klokkemeijer 18 december 2023
In het nieuws, de loonstroken voor het nieuwe jaar geven meer netto loon maar geeft dit ook meer ruimte om bijvoorbeeld te sparen?
door Claudia Klokkemeijer 7 november 2023
Spaardoel bereiken door budgetplan duidelijk te hebben. Hoe doe je dat, waar begin je?
door Claudia Klokkemeijer 13 september 2023
Het is mooi als je als werkgever bepaalde diensten zoals telefonische helpdesk tot hele budgetcoachtrajecten aanbiedt aan je medewerkers, het is nog mooier als deze ook gebruikt worden door je medewerkers.
door Claudia Klokkemeijer 24 juli 2023
Toeslagen over 2022 kunnen tot en met september 2023 nog worden aangevraagd
door Claudia Klokkemeijer 28 maart 2023
CAO verhoging? Wijzig in je inkomen bij de toeslagen om problemen in de toekomst te voorkomen!
door Claudia Klokkemeijer 7 maart 2023
Tijdelijk Noodfonds Energie makkelijker te gebruiken
Meer posts
Share by: