Van de week kreeg ik een mail van een van mijn cliënten doorgestuurd die hij van de afdeling salarisadministratie had ontvangen.
Er stond een opmerking in deze mail waarvan ik dacht, hierover moet ik de HR afdeling informeren. Dit betreft de volgende zin van de salarisadministratie:
Wij melden geen aankondiging meer van het inhouden van het loonbeslag. De deurwaarders stellen een bewijs op van in-kennisstelling (exploot) en overhandigen die aan de medewerker.
Helaas is mijn ervaring dat niet alle loonbeslagen op deze manier worden uitgevoerd door de deurwaarders. Officieel is dat wel de route die zij moeten bewandelen maar dit gebeurd gewoon niet altijd. Misschien om de correctie op de beslagvrije voet te ontwijken en zo meer terug te kunnen vorderen dan terecht is?
Om te voorkomen dat medewerkers onverwacht voor deze inhoudingen komen te staan heb ik desbetreffende afdeling HR manager geadviseerd om met de salarisadministratie in gesprek te gaan. Als het goed is hebben zij, voordat het loonbeslag binnen komt, al een uitvraag gehad van de deurwaarder. Als zij dit signaal bij de medewerker neerleggen (rechtstreeks of via HR zodat deze vinger aan de pols kunnen houden) dan kan de medewerker misschien zelfs vóórkomen dat er een loonbeslag komt. Zo voorkom je grotere problemen zoals bijvoorbeeld geen mogelijkheid voor de medewerker om op tijd de juiste gegevens aan te leveren bij de deurwaarder voor een correcte beslagvrije voet.
Maar je voorkomt ook dat de afdeling salaris administratie vervolg handelingen, zoals het tot uitvoering brengen van het loonbeslag, moet doen. Ik zou zeggen win-win situatie!