Blog Post

Kindertoeslag affaire

  • door Claudia Klokkemeijer
  • 22 jun, 2021

Het blijft mis gaan, hoe is het mogelijk?

Niet te geloven!
De meeste mensen zijn er misschien wel klaar mee, al die berichten over de kinderopvangaffaire. Dat is nu toch afgehandeld en opgelost? Dat zou je wel denken als je er zelf eigenlijk niets mee van doen hebt. Je leest in de media dat de slachtoffers gecompenseerd worden en voor jou zal daarmee de kous af zijn. Ik wil je toch even meenemen in de belevingswereld van een slachtoffer. Ik zat er namelijk vanmorgen weer bij en viel bijna van mijn stoel over wat er nu weer was gebeurd.

Client heeft jaren afgelost en jaren een heel hoog loonbeslag gehad, er werd ruim € 750,00 per maand ingehouden en afgedragen. Dit jaar kwam het einde in zicht omdat alles bijna betaald was. Ze heeft zich aangemeld op aandringen van velen in haar omgeving en inderdaad zij had recht op de compensatie en verdere invorderingen door de belastingdienst zouden worden stopgezet.  Tot zover ziet het er goed uit, zou je denken.

Helaas kreeg de werkgever geen bericht van de belastingdienst dus die moest zich gewoon aan de wet houden en blijven afdragen. Uiteindelijk heeft de werkgever gebeld met de belastingdienst. Er moest inderdaad doorbetaald worden tot er een brief zou komen. Alles dat teveel was afgedragen zou dan teruggestort worden met zes tot acht weken. Dus ook als al duidelijk is dat er niet betaald hoeft te worden moet je dit toch blijven doen. Dan maar hopen dat je wasmachine het nog steeds niet begeeft. Want na jaren leven op bestaansminimum beginnen apparaten toch echt het einde van hun levensloop te bereiken.

Cliënt heeft begin mei de compensatie ontvangen op haar bankrekening én twee dagen drie acceptgiro's van de belastingdienst inzake de kinderopvangtoeslag (?). Toen sloeg de stress toe. Ze heeft gelijk de betalingen in orde gemaakt. Was ze daar maar vanaf!
Dit was niet nodig geweest en zodoende werd er, door tussenkomst van de gemeente die hierin heel goed haar rol heeft gepakt, de bedragen weer teruggestort.

Snapt u het nog?

Het wordt nog gekker. Eind mei kreeg ze eindelijk de officiële brief met code dat zij een gedupeerde is. Hiermee kan zij de pauze knop in werking zetten bij deurwaarders. Begin juni kreeg ze een brief met uitleg over de pauzeknop en informatie over kwijtschelding van de schulden.

Half juni krijgt ze wéér drie acceptgiro's . Over kinderopvangtoeslag 2016/2017. Dit zijn de bedragen die ze eerst gestort heeft in mei en later teruggestort omdat het niet betaald had hoeven worden. Hoe kan dit toch zo verschrikkelijk fout blijven gaan? Client uiteraard wéér in de stress. Ze geeft de brieven moedeloos aan mij, met tranen in haar ogen en stress in haar lijf. Wat moet ze nu? 
Ik ben gelijk gaan bellen voor haar met het serviceteam. De dame aan de andere kant van de lijn kijkt het na, dit klopt niet. Dit wordt kwijtgescholden en hoeft niet betaald te worden, laten liggen! 
We alles genoteerd en laten we het liggen maar je snapt vast dat dit niet bijdraagt aan een gevoel dat het allemaal wel goed komt. Hoe kan het vertrouwen in de belastingdienst ooit hersteld worden?

HOE LANG GAAT DIT NU NOG DOOR??? Wanneer is het nu eens klaar met al die geautomatiseerde berichten, zonder dat er iets gecontroleerd wordt voordat de brieven de deur uit gaan. Mensen gaan hier, nog steeds, aan onderdoor. Het houdt gewoon niet op, het lijkt het sire spotje wel: het houdt niet, niet vanzelf.

door Claudia Klokkemeijer 19 november 2024
Budgetcoach Klokkemeijer in de Denktank van Libelle
door Claudia Klokkemeijer 11 juni 2024
Waar gaat je geld heen, hoe krijg je dit inzichtelijk?
door Claudia Klokkemeijer 15 april 2024
Business coach dag voor de startende budgetcoach gewaardeerd door Kiwa met 6 PE punten
door Claudia Klokkemeijer 14 februari 2024
Hoe medewerkers de workshop ervaren
door Claudia Klokkemeijer 18 december 2023
In het nieuws, de loonstroken voor het nieuwe jaar geven meer netto loon maar geeft dit ook meer ruimte om bijvoorbeeld te sparen?
door Claudia Klokkemeijer 7 november 2023
Spaardoel bereiken door budgetplan duidelijk te hebben. Hoe doe je dat, waar begin je?
door Claudia Klokkemeijer 13 september 2023
Het is mooi als je als werkgever bepaalde diensten zoals telefonische helpdesk tot hele budgetcoachtrajecten aanbiedt aan je medewerkers, het is nog mooier als deze ook gebruikt worden door je medewerkers.
door Claudia Klokkemeijer 24 juli 2023
Toeslagen over 2022 kunnen tot en met september 2023 nog worden aangevraagd
door Claudia Klokkemeijer 28 maart 2023
CAO verhoging? Wijzig in je inkomen bij de toeslagen om problemen in de toekomst te voorkomen!
door Claudia Klokkemeijer 7 maart 2023
Tijdelijk Noodfonds Energie makkelijker te gebruiken
Meer posts
Share by: