Hoe kan het toch dat mensen in de problemen komen wordt mij vaak gevraagd. Hieronder een voorbeeld uit de praktijk over wat er kan gebeuren als je niet in de pas loopt.
Deze maand tot twee keer aan toe de ervaring dat de administratie bij het waterbedrijf niet op orde is wat leidt tot vervelende situaties.
De eerste cliënt kreeg een brief dat hij zou worden afgesloten van water als hij niet voor datum x een bepaald bedrag had betaald. Hij was er zelf van overtuigd dat hij betaald had en weigerde te betalen.
Lang leven het internet. Alle afschrijving bij de bank aan het waterbedrijf erbij gezocht en ook even gecheckt of er bijschrijvingen zijn geweest. Dat laatste is inderdaad het geval. De bedragen zijn én afgeschreven en later weer bijgeschreven omdat er niet genoeg geld op de bankrekening stond tijdens het afschrijven. Het bedrag was een deel van 2018 en een deel van 2019. Er is dus inderdaad iets niet goed gegaan met betalen. Wat nu precies de achterstand is was niet helemaal duidelijk dus toch maar even bellen met het waterbedrijf. Na deze brief tot afsluiting helemaal want dat wil je niet.
Al snel werd duidelijk dat het niet zo raar was dat mijn cliënt het niet sluitende kon krijgen (de brief en de bankafschriften). De medewerker van het waterbedrijf kan het niet achterhalen in zijn systeem. Het bedrag op de brief en in het systeem komen niet overeen en de medewerker kan ook niet zien hoe de achterstand in het systeem of van de brief is opgebouwd. Als je toch niet weet welk bedrag je moet innen en voor welke diensten dit is, hoe kan je dan verwachten dat er wordt betaald? De meeste mensen vertrouwen gewoon op het waterbedrijf en dat deze zijn werk goed en correct doet, ik ook hoor, maar blijkbaar is dat altijd het geval. Zolang je gewoon in de pas loopt met je periodieke betalingen zal het vast goed gaan.
Tweede cliënt wilde graag betalen, want hij had een meevaller gehad en wilde in één keer zijn totale schuld inlossen. Tot zijn grote verbazing kon het waterbedrijf dit bedrag niet boven tafel krijgen. Het was voor een deel uitbesteed aan een incassobureau maar de medewerker kon in het systeem niet terugvinden welk deel of bij welk incassobureau. Ja wat doe je dan? Je vraagt door. Ik trots op mijn cliënt dat hij zo doortastend bezig was maar de medewerker aan de andere kant van de lijn kon het niet waarderen. Waar meneer zich zo druk om maakte, hij had al die tijd niet betaald en nu wilde hij opeens alle informatie hebben. Ik viel van mijn stoel toen ik deze reactie hoorde.
We gaan nu maar even wachten op de eerstvolgende brief die weer volgt zodat we iets in handen hebben om over te communiceren en om de opgelopen emoties bij cliënt te dempen. Tot die tijd laat meneer zijn meevaller op een rekening staan, jammer dat tegenwoordig de rente zo laag is.
Laten we hopen dat 2020 een beter jaar gaat worden voor de administratie van het waterbedrijf.