Vorige week kreeg ik een mailtje van een werkgever. Een van zijn medewerkers zit bij mij in een traject en er was nu een loonbeslag binnen gekomen. Hij wilde even weten of deze medewerker dat wel met mij gedeeld had. Dat was niet het geval dus ik ging op onderzoek uit. Op mijn vraag of hij een loonbeslag had ontvangen kreeg ik als antwoord: "Ik zie dat ik minder salaris heb ontvangen dan anders dus ik denk dat het wel kan kloppen".
Dan denk ik gelijk twee dingen:
- Jammer dat de werkgever een loonbeslag afhandelt als een administratieve taak en niet bij ontvangst van een loonbeslag de medewerker gelijk inlicht en waarschuwt voor wat gaat komen (komende maand minder loon)
- Hoe komt het dat mijn cliënt niet wist dat er een loonbeslag aan zat te komen?
Punt één is een bespreekpunt dat vaker naar voren komt bij mijn gesprekken met werkgevers. Zij gaan er vanuit dat de medewerker het wel weet. Helaas is dit regelmatig niet het geval en wordt hij overvallen door een lagere loonbetaling. Onverwacht minder loon zorgt voor (meer) problemen. Het is geen simpele administratieve handeling het gaat om de portemonnee van je medewerker en zijn mogelijkheden komende maand.
Punt twee is het uitzoeken waard. Samen met cliënt gaan we kijken naar de schuldeisers die zijn aangeschreven om te horen hoe hoog de achterstand nog is en waarin wij gelijk ook om coulance vragen inclusief uitstel van vorderingen tot cliënt weer overzicht heeft over zijn openstaande schulden. Dan komen we er achter dat er een deurwaarderskantoor bij zit die keurig heeft gereageerd op desbetreffende mail dat zij zo snel mogelijk antwoord zullen geven. In plaats van een saldo overzicht is het loonbeslag doorgezet. Dat is niet correct. Dus wij gaan bellen en leggen de situatie uit. De medewerker van het deurwaarderskantoor geeft aan dat dit niet klopt en gaat op onderzoek uit binnen haar organisatie. Zij laat uiterlijk vanmiddag weten wat er uit is gekomen.
's Middags wordt ik inderdaad keurig teruggebeld door de medewerker van het deurwaarderskantoor. "Met het verzoek dat jullie hebben ingediend is niets gebeurd, excuus hiervoor dat is niet correct van ons. Wij gaan het loonbeslag terugdraaien en zullen de bijbehorende kosten op ons nemen. Ik ga vanmiddag gelijk ook de werkgever hierover inlichten".
Client was zeer opgelucht met dit antwoord, nu kunnen we de overige schuldeisers ook een realistische regeling gaan aanbieden.
De werkgever heb ik uiteraard ook gelijk ingelicht, zowel de salarisadministratie als personeelszaken. Op deze manier kan de organisatie ook zien dat het kan lonen om de medewerker zo snel mogelijk te informeren over dit soort zaken. Als cliënt gelijk in actie had kunnen komen dan had de salarisadministratie geen handelingen (salarisinhouding etc.) hoeven doen. De medewerker had gewoon genoeg salaris ontvangen om zijn lasten komende maand te voldoen.
Ik zeg win-win